Omavalvonta ja laatu

Omavalvonta on osa arkeamme – sen avulla varmistamme, että toimintamme on turvallista, laadukasta ja sopimusten mukaista. Se on ennakoivaa ja aktiivista huolenpitoa, jossa tunnistamme riskit ajoissa ja puutumme epäkohtiin, jotta jokainen asiakas saa juuri sellaista hoivaa kuin ansaitsee.

Omavalvontaohjelma ohjaa toimintaa valtakunnallisesti

Omavalvontaohjelma on Yrjö ja Hanna Hoivan oma suunnitelma, joka ohjaa toimintaa ja varmistaa, että palvelut toteutetaan turvallisesti, laadukkaasti ja jokaisen asukkaan oikeuksia kunnioittaen. Dokumentti toimii osana laatujärjestelmää ja sisältäen käytännön menettelytavat, joilla huolehditaan palvelujen suunnitelmallisuudesta, saavutettavuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Omavalvontaohjelma tukee palveluyksiköiden omavalvontasuunnitelmia, jotka toimivat arjen tukipilareina – jotta jokainen asukas voi tuntea olonsa hyväksi, turvatuksi ja arvostetuksi.

Omavalvontaohjelma on päivittymässä syksyn 2025 aikana

Laadun ja turvallisuuden varmistaminen – yhdessä asukkaidemme parhaaksi

Yrjö ja Hanna Hoiva kantaa vastuunsa sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajana huolehtimalla toiminnan laadusta ja asiakasturvallisuudesta – ei vain velvollisuutena, vaan sydämen asiana. Uusi laki sosiaalihuollon palvelutuottajien valvonnasta vahvistaa, että omavalvonta on pysyvä ja tärkeä osa hoivatyötä, joka kehittyy jatkuvasti lainsäädännön ja parhaiden käytäntöjen mukana.

Osavuosiraportit ovat tärkeä osa tätä kokonaisuutta. Niiden avulla varmistamme, että palvelumme täyttävät kaikki laatuvaatimukset ja että toimintamme on läpinäkyvää niin viranomaisille kuin läheisillekin. Raportti kehittyy loppuvuoden 2025 aikana entistä selkeämmäksi tietolähteeksi, josta voi seurata hoivamme laatua ja kehitystä. Löydän osavuosiraportit kuluvan vuoden ajalta alta. Vanhemmat raportit saat ottamalla yhteyttä laatupäällikköön.

Palveluyksikkökohtaiset omavalvontasuunnitelmien osavuosiarvioinnit löytyvät kotien omilta alasivuilta – tervetuloa tutustumaan siihen, miten huolehdimme arjen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.

Toivomme palautetta, kehitysideoita ja positiivia havaintoja toiminnastamme

Vain palautteen avulla kehitämme laadukasta hoivatoimintaa ympäri Suomen. Voit jättää meille palautetta, reklamaatiota, kehitysehdotuksia, tiedusteluja tai ottaa yhteyttä jostain muusta syystä. Kaikki edellä mainitut ohjautuvat suoraan aihealueen  tai valitun palveluyksikön ilmoitusten käsittelijälle. Lupaamme vastata sinulle yhteydenoton aiheesta riippuen 1-7 päivän sisällä.

Anna palautetta tästä

Muistutus

Hoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluunsa tyytymätön asiakas tai hänen läheisensä voi tehdä asiasta kirjallisen muistutuksen. Muistutus voidaan jättää palveluyksikön johtajalle, sosiaaliasiamiehelle tai palvelujen järjestämisvastuussa olevalle viranomaiselle.

Ennen muistutuksen tekemistä asia kannattaa yrittää selvittää asukasta hoitaneiden henkilöiden kanssa. Usein asiat ratkeavat keskustelun avulla, eikä muita toimenpiteitä tarvita.

Mikäli kuitenkin haluat tehdä muistutuksen, tulosta oheinen lomake, täytä sekä allekirjoita se ja palauta se kyseisen yksikön kodin johtajalle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle. Hän kirjaa muistutuksen, käsittelee sen ja vastaa sinulle kirjallisesti.

Lisätietoa Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) mukaisesta muistutuksesta tai kantelusta löydät Valviran sivuilta.